Hoe onderhoud je je brein? (deel 1)

By augustus 10, 2018Levenstijl
Brain
Je hersenen bepalen je leven. Dat is waarom het zo belangrijk is om ze goed te beschermen en te onderhouden. Het beïnvloedt je op talloze manieren. Hormonale functies; zoals je schildklierfunctie, stresstreacties en dus bijnierfunctie, ontspannen (ook deels hormonaal), vetopslag en vetverbranding, lief hebben en liefde bedrijven, dag- en nachtritme en nog zoveel meer. Tegelijkertijd staan die hormonale processen, die grotendeels hun oorsprong hebben in de hersenen, ook onder invloed van de mentale capaciteiten van de hersenen.

5 elementen

Zelfs ons geheugen staat onder invloed van je mentale processen. En tegelijkertijd worden je mentale capaciteiten beïnvloed door je hormonen, maar ook door de verwerkingscapaciteiten van je hersenen. Je verwerkingscapaciteiten worden dan onder andere ook weer beïnvloed door de hoeveelheid zuurstof, voedingsstoffen en glucose die naar je hersenen gaan. En nee dat is geen excuus om meer zoet te eten. Je krijgt sowieso voldoende binnen en je lichaam regelt de verdeling. Daar hoef jij je geen zorgen over te maken.

Eigenlijk is het zoals de 5 elementen binnen de Chinese geneeskunde. Het ene element voedt het volgende element en ze beïnvloeden elkaar allemaal. Is er 1 element uit balans, dan worden de andere elementen in een zekere mate ook verstoord.

De hersenen hebben ontelbaar veel functies en je kan ze op zoveel verschillende manieren beïnvloeden. In dit artikel zal ik daarom enkel vertellen over bepaalde denkpatronen.

 

Ik ben

Dit zijn de 2 belangrijkste woorden, want alles wat je hierachter zegt, is waar jij je mee identificeert.
Het schept je realiteit en je toekomst.
Heel simpel voorbeeld: als je telkens zegt dat je slecht bent in het onthouden van namen, dan zal je dat ook zijn.
Even tussendoor; als je daar verbetering in wil brengen, dit filmpje van Jim Kwik kan je daarbij helpen:

Zoals Jim Kwik zegt: “Your mind is like a supercomputer and your selftalk is the program it will run.

Waar wil jij je mee identificeren? Zijn dat positieve eigenschappen? Of niet?
En waar identificeer je je nu mee? Wat zeg je nu over jezelf?

 

Ik kan

Hetzelfde principe, al heb ik dankzij persoonlijke ervaring gemerkt dat deze in de negatieve vorm (ik kan het niet) je vooral hindert wanneer je iets wil doen. Het blokkeert echt, het verlamt.

Nochtans kan je met “Ik kan” heel veel mooie dingen bereiken als je er mooie, inspirerende woorden achter zet. Je kan net heel veel! En wat je nog niet kan, kan je leren.

 

Ik heb

Wanneer je elke dag zegt “Ik heb geen tijd”, dan hebben je hersenen de kracht om dat in realiteit om te zetten. Het kan zelfs zo zijn dat het gedachtepatroon zo gefixeerd zit in jouw brein dat zelfs wanneer je opeens wel hopen tijd hebt, je als nog geen tijd lijkt te vinden of jezelf slecht voelt omdat je overdag met een vriendin bent afgesproken. Want “Ik heb eigenlijk geen tijd… kan ik het me wel permitteren om mij nu te amuseren?”

Denk er is aan wat je zou kunnen bereiken met “Ik heb”.
Ik heb meer tijd dan dat ik had verwacht?
Ik heb tijd om te genieten?

 

Statements

Deze 3 statements “ik ben”, “ik kan” en “ik heb” bepalen voor een deel jouw leven. En de keuze ligt bij jou of ze een beperkende invloed uitoefenen of je leven veel uitbundiger maken.
Vul jij jouw dag met gedachten als “ik ben daar te dom voor”, “ik kan dat niet”, “ik heb geen tijd”,.. wat voor positieve effecten verwacht je daarvan te ontvangen? Hoe word je daar beter van?

 

Effect

Het effect is dat je enerzijds niets of bijna niets leert en dat houdt in dat je minder hersenverbindingen maakt. Wanneer je brein veroudert, vermindert het aantal hersenverbindingen. Van heel veel fijne hersenverbindingen ga je stilaan naar minder, maar sterkere hersenverbindingen. Het extreme voorbeeld hiervan zie je bij Alzheimer en dementie.

Stilstand = achteruitgang, dus zorg voor beweging en vooruitgang in jouw hersenen! Leer bij. Al is het dat je als 60- of 70-jarige leert om te gaan met een smartphone. Je bent niet te oud en je kan het best.

Stress, door bijvoorbeeld het gevoel te hebben dat je geen tijd hebt om belangrijke of leuke dingen te doen of te leren, doet ook afbreuk op je hersenen. Hierdoor veroudert je brein sneller.

Kortom: je veroudert sneller door een negatief zelfbeeld!

 

Ombuigen

Hoe eng het ook is dat je door zo’n gedachten achteruit gaat, het grote voordeel is dat je het zelf aan het roer staat van jouw schip (in dit geval jouw brein). Je bent in staat jouw hersenen en zo jouw leven te verbeteren.

Hoe? Je buigt jouw probleem om!

Ik kan het niet -> Ik kan het NOG niet, maar ik kan het wel leren!

Ik heb geen tijd daarvoor -> ik heb meer tijd dan dat ik denk / waar kan ik tijd maken?

Ik ben zo onhandig -> onhandige momentjes komen voor, inderdaad. Ze vallen gewoon meer op dan wanneer ik wél handig ben.

Ik ben soms zo dom! -> ik leer vaak nieuwe dingen!

Effect

Door negatieve statements of overtuigingen om te buigen naar iets positiefs, bouw je stelselmatig kleine veranderingen op in jouw taalgebruik. Onderhoud je dit goed en let je er vaak genoeg op, dan creëer je een nieuwe versie van jezelf. Niet alleen in jouw hoofd, maar ook in de realiteit!

Je gaat van een krampachtige, beperkende houding opeens naar een open houding en mindset.

Voordelen?
  1. Je leert bij
  2. Je ontwikkelt meer zelfvertrouwen
  3. Je onderhoudt en versterkt jouw hersenen
  4. Je bevrijdt jezelf van een stukje stress in je dagelijkse leven

 

Heb jij nog tips of ideeën om je brein te onderhouden op basis van mindset? Laat het zeker weten in de opmerkingen hieronder zodat iedereen er van bijleert. Zo ondersteunen we elkaars brein 😉

Als je iemand kent die baat heeft bij dit artikel, weerhoud je dan niet om het te delen. Daar help je mij enorm mee!

 

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.