Wat als je verdrinkt in het werk?

By juli 8, 2018Levenstijl
Nazaré golf
Je hebt hopen te doen. Massa’s. Het is nog net te overzien, gewoon omdat je er een to-do lijstje van gemaakt hebt. En hoeveel je ook doet en hoe lang je ook werkt, de lijst raakt maar niet ingekort. Regelmatig komen er nog nieuwe dingen bij en niet elke dag loopt als gepland. Je bent moe, gevoelig en prikkelbaar. Je beseft dat je jezelf aan het vergeten bent. Wanneer moet je nog tijd in jezelf investeren als de rest al zo hopeloos lijkt? Minder slapen dan maar? Maar je bent al zo moe! Of wanneer moet je die andere taken dan gedaan krijgen? Er zitten wel een paar of zelfs een aantal deadlines aan vast. Eigenlijk is het teveel. En dan is er nog zoiets als een sociaal leven. Waar moet je daar nog tijd voor vinden?

 

What to do?

Meditatie zou helpen om beslissingen te kunnen nemen, om er beter bij te zijn, effectiever te zijn en meer energie te hebben, terwijl je meer rust behoudt in jouw hoofd. MAAR WANNEER moet je daar nog tijd voor vinden??

Daarom wil ik het op een andere manier benaderen. Een manier die in zo’n intense periode beter te behappen is en waar je niet nog eerst over moet lezen voor je het kan doen. Je begint namelijk waar je nu bent.
Voel je dat je deze periode moet zien te overleven?
Oke, wat moet je doen om te kunnen overleven?
Ademen.

 

Ademen & impactzone

Let op jouw adem. Adem je wel genoeg? Je gaat er van uit van wel, want anders had je hier niet geweest, toch? Absoluut, maar hoe diep adem jij in? Is dat eerder oppervlakkig of is dat diep ademhalen? Met een oppervlakkige ademhaling krijgen je hersenen niet voldoende zuurstof.

Zo’n intense periode komt eigenlijk overeen met wat ze bij het surfen de impactzone noemen. Je ligt met jouw surfplank in het water en er komt een golf op je af. Er zijn rustige golven, maar er zijn ook krachtige golven die je even van jouw plank af duwen. Je wordt uit het lood geslagen door de impact. Maar oké, zo eentje kan je wel aan.

Na zo’n paar heb je iets meer tijd nodig om terug op je plank te gaan liggen. Alles vraagt een beetje meer moeite.
Maar dan, je ligt nog in het water en de volgende komt. En de volgende. En de volgende. En de volgende. Je geraakt niet meer op tijd op jouw plank en je raakt echt overspoeld. Het einde lijkt niet eens in zicht te zijn.

Het enige waar je nu op kan letten is dat je hoofd telkens terug boven komt en dat je opnieuw ademhaalt. En liefst zonder dat je je hoofd kwetst (de vin van jouw plank, rots of koraal bijv.) terwijl je je best doet om te overleven.
En opnieuw een nieuwe golf.

 

Hoe?

Op zo’n moment maak je je geen zorgen over wat de meest ideale manier is van ademhalen. Je wil ademhalen. Punt. En liefst zoveel mogelijk, want je wil wel terug uit die impactzone komen.

Snap je? Je hebt je adem echt nodig. Haal goed diep en zoveel mogelijk adem, want je hebt het nodig om uit die impact zone te raken. Denk er niet teveel over na. Mogelijk heb je al genoeg om over na te denken. Haal adem alsof je als surfer uit die impactzone wil geraken. Of het nu kalm en zen is of oermens-achtig. Gewoon ademen, zuurstof opnemen.
Let er regelmatig op, gewoon wanneer je er aan denkt. Of desnoods zet je het in je agenda of op een plakbriefje op de ijskast, kast met het bestek, op de spiegel, op jouw laptop,… eender waar. En als je jouw gsm nog niet beu gezien bent, remindertjes om de zoveel tijd.

 

Aftellen

Onthou dat het een periode is. Het blijft niet voor altijd zo. Tel af naar het einde van jouw impactzone. Ik meen het. Zelfs al is het bijvoorbeeld nog 157 dagen. Het feit dat je elke dag een iets lager getal ziet, doet wonderen. Zo is het bij mij nog 39 dagen voor ik naar Portugal ga om te surfen.

 

Geniet van de kleine dingen

Maak het je intussen zo aangenaam mogelijk. Let op de kleine leuke dingen. De fluitende vogeltijs tijdens de wandeling met de hond, is een keertje een glaasje wijn bij het eten. Een lekker thee’tje bij een avondsessie van paparassen in orde brengen of andere taken. Zet je favoriete muziek op tijdens het kuisen of koken. Geniet van hoe zalig jouw bed aanvoelt. De kleinste dingen zijn in zo’n drukke periode nog de grootste lichtpunten.

Zo kan je als surfer genieten van het geruis van de golven of een paar secondjes dobberen in het water; gewoon genieten van de bewegingen van de zee. Of genieten van de zon.

Wees dankbaar, hoe dan ook. Wees dankbaar voor elke golf die je overleefd hebt, of werk dat je overleefd hebt… en misschien zelfs ge-owned hebt!

Nu ga ik je verder laten doen. Je hebt genoeg gelezen en je weet volgens mij voldoende om het te overleven en er doorheen te geraken.

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.