Master ochtendrituelen

Rituelen die jouw brein en lichaam een kickstart geven, nog voor de dag echt begonnen is

Hoe je jouw dag start heeft een enorme impact over het verdere verloop van jouw dag. En eigenlijk weten we dat allemaal wel. De uitdrukking ‘Amai, die is ook weer met het verkeerde been uit bed gestapt, zeker?’ is niet voor niks een uitdrukking die iedereen kent. We staan met z’n allen te laat op (na +8 keer snoozen), we zijn doodop en geraken bij gevolg extreem moeilijk uit bed… desondanks dat we ergens tussen de 6 en 8 uur geslapen hebben. We springen vervolgens bijna uit ons vel wanneer we onszelf in de spiegel zien (zombie-alert!) en dan moeten we er nog toe geraken om snel iets te eten als ontbijt. Als we al iets eten. Vervolgens haasten we ons om op tijd naar het werk of school te vertrekken… en weer een dag waarbij we niks aan de ochtend hebben gehad. Niet moeilijk dat de meerderheid enorm uit kijkt naar het weekend!

Wel, dat is dus hoe de meest succesvolle en gezonde mensen niet aan hun dag beginnen. En nee, ik heb het niet over een ander mensensoort. We behoren allemaal tot de Homo Sapiens Sapiens!

Waar het verschil zit?

  • Ze zijn zich meer bewust van hun eigen patronen en gewoonten,
  • Ze weten dat wat altijd geweest is, niet voor altijd hoeft te blijven,
  • Ze leggen zich niet neer bij wat iedereen normaal vindt; ze stellen alles in vraag,
  • Ze weten dat ze nieuwe gewoonten kunnen aanmaken,
  • Ze weten waarom ze iets doen en houden het daardoor langer vol dan de gemiddelde mens.

Vanwaar dit artikel? Binnenkort heb ik een examen van de Chinese geneeskunde en ik heb me in de maand mei voorgenomen om de maximale capaciteit van mijn hersenen te benutten. Het is wel de bedoeling dat ik het enerzijds op het examen heel goed ken, maar ook achteraf! Vroeger had ik deze hoeveelheid en soms zo bizarre termen en begrippen nooit gestudeerd gekregen. Ook omdat ik niet zo sterk in mezelf geloofde. In jezelf geloven is enorm belangrijk! Want zoals Henry Ford zei: “Of je nu denkt dat je het kan of niet, je hebt gelijk.”

Experts

Jim Kwik van Kwik Learning kende ik al; hij is een wereld-expert in speed-reading, het versterken van het geheugen en algemene optimalisatie van onze breincapaciteiten.

Aubrey Marcus kende ik nog niet, tot ik zijn boek ‘Own the day, own your life’ las. Enfin, beluisterde. Ik heb het boek beluisterd via Audible (en hij leest het zelf voor!). En ook Audrey spreekt – uiteraard – over hoe je jouw dag het best start.

Er zijn verschillende stappen, maar over 1 regel zijn de meesten het eens: het eerste uur van de dag GEEN gsm-gebruik!! Waarom?

Wanneer je wakker wordt en je kijkt meteen naar Instagram, Facebook, Twitter, smsjes,… you name it, kom je meteen in ‘reageer-modus’ terecht. Hetzelfde geldt voor jouw mailbox. Zoals Brendon Burchard het stelt: Jouw mailbox is eigenlijk een georganiseerde verzamelplaats van andermans agenda’s.

Wil jij de CEO van jouw dag zijn, dan lees je of reageer je niet op smsjes en andere berichtjes of meldingen.

Wat doe je dan wel?

  1. Word wakker en probeer jouw dromen te herinneren
    -> Veel van de grootste ontdekkingen uit de geschiedenis zijn ontstaan uit dromen!
  2. Dek je bed.
    -> Hiermee begin je de dag met een “succes”.
  3. Drink veel water!
    -> jouw lichaam verliest ‘s nachts water en jouw hersenen en lichaamscellen hebben dit echt nodig!
  4. Poets je tanden met jouw ander hand.
    -> Dit activeert jouw hersenen!
  5. Meditatie of ademhalingsoefening
    -> onze hersenen hebben meer zuurstof nodig! Jouw hersenen tellen maar voor 2% van jouw totale lichaamsgewicht (algemeen genomen), maar gebruiken wel 20% van jouw voedingsstoffen en zuurstof!
  6. Drink kruidenthee, liefst biologisch / glas water met een beetje zeezout + citroen
    -> voor de thee heeft Jim Kwik een receptje, maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.
    -> het water met zeezout + citroen (+ evt appelciderazijn) is een receptje van Aubrey Marcus
  7. Houd een dagboek bij!
    -> minstens 3 dingen waar je dankbaar voor bent & gedachten neerschrijven
    -> Leonardo Da Vinci en Albert Einstein deden het ook!
  8. Doe een mini HIIT workout.
    -> 4 min met de Tabata is voldoende.
    -> het belangrijkste is dat jouw lymfeklierstelsel en bloedsomloop geactiveerd wordt.
    -> gewoonlijk is dat wat goed is voor jouw hart, ook goed voor jouw hersenen!
  9. Koude douche nemen -> reset jouw zenuwstelsel
    -> filmpje Wim Hof methode
  10. Brain power smoothie! Of een goed en gezond ontbijt.
    -> avocado, eieren en blauwe bessen zijn goed voor jouw hersenen.
    -> dit is de link naar de favoriete brainfoods van Jim Kwik: http://jimkwik.com/kwik-brain-005/
  11. Lees een boek! Leaders are readers.
    -> de gemiddelde persoon leest 1 à 2 boeken per maand en de CEO leest 4-6 boeken per maand!

Hoe doe ik het?

Uiteraard ben ik het zelf aan het uittesten! Oke, nog niet alles eigenlijk, maar toch al wel een deel!

Zo ziet mijn ochtend er uit momenteel:

  1. Wakker worden door een vrolijk liedje en getsjilp van vogeltjes (app: Dawn Chorus) + dromen herinneren
  2. Mijn temperatuur meten voor de app van Natural Cycles (mijn favoriete vorm van anticonceptie: geen rommel in mijn lichaam!)
  3. Mijn wekker van de app Alarmy met een kraaiende haan. Dan moet ik 30 keer met mijn iPhone schudden om de wekker uit te zetten. Stop ik voor ik aan de 30 ben, dan begint de haan opnieuw de kraaien. Vreselijk, maar heel effectief!
  4. Schrijven in mijn dankbaarheidsboekje dat ergens aan de zijkant van mijn bed ligt. Daarin schrijf ik 3 dingen waar ik dankbaar voor ben en 3 dingen waarom de dag geweldig wordt.
  5. Ik poets mijn tanden met mijn linkerhand ipv. Mijn rechterhand + een beetje meedansen op mijn favoriete muziek. Meestal iets latino-achtig.
  6. Minstens een groot glas water
  7. Tabata timer: 4 min workout! Ik verander elke dag welke oefeningen ik doe, maar gewoonlijk zitten er wel squats, lunges en push-ups in. Het leukste is wanneer de hondjes nog in mijn kamer zijn. Die vinden dat uiteraard hilarisch en proberen mij te onderbreken. Dit is dus mijn extra fun-factor!
  8. Koude douche nemen
  9. Opnieuw water drinken, maar deze keer met keltisch zeezout en limoensap.
  10. Smoothie maken en ontbijten. De smoothie drink ik een beetje later als hij echt koud is. Onze spijsvertering heeft niet graag ijskoud en zeker niet ’s ochtends.
  11. Ofwel nog iets schrijven of lezen en anders luister ik naar een audioboek op Audible. Zo heb ik net het boek ‘You are a badass’ van Jen sincero beluisterd en eind vorige week ‘The code of the extraordinary mind’ van Vishen Lakhiani beluisterd. Allebei echt een enorme aanrader! Morgen begin ik met ‘Crushing it!’ Van Gary Vaynerchuk.

En dan begint de werkdag!

Resultaat?

Wat heb ik al gemerkt?

  • Ik word beter gezind wakker dan anders
  • Ik heb snel meer energie
  • Betere concentratie & beter geheugen

Niet slecht als je bedenkt dat ik het nog geen 2 weken doe!

De volgende stap is nog de meditatie of ademhalingsoefening. Daar wil ik nog eerst een beetje opzoekingswerk voor doe voor ik daar aan begin, want dat heb ik nog nooit echt gedaan en op Mindvalley zou er een speciale en heel effectieve staan.

Kleine opmerking: Ik ben helemaal geen ochtendmens, dus elke 5 min vroeger opstaan vraagt echt een sterke “why”. Het feit dat ik goedgezind wakker word en meer energie heb ZEGT HEEL VEEL!

 

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.